SFF for stua
Jeg må innrømme at planleggingsfase er kanskje det morsomste av alle bygg. Nettopp derfor hjelper jeg gledelig alle kjentfolk når de skal bygge seg pc. Jeg elsker å vurdere komponenter opp mot hverandre, pris, specs og størrelse.
Nå, skal vi kose oss med ITX kabinetter. Disse bittesmå, altfor trange, kabinettene man prøver å maxxe med kraft, samtidig som man tenker på å minimere støy og varme. En umulig oppgave?
Jeg sa tidligere at steg 2 var kabinett, det er en sannhet med modifikasjoner.
Når du bygger en ITX-maskin, må du nøye vurdere hvilke komponenter som fysisk får plass og som egner seg for et lite kabinett.
Skjermkortet bestemmer kabinettet
Skjermkortene har de siste generasjonene vokst både i strømforbruk og ren fysisk størrelse.
Jeg visste jeg ville ha et Radeon skjermkort, siden jeg har lest og hørt at de rett og slett funker bedre på Linux. Driverne deres er åpen kildekode. Men, jeg hadde ikke bestemt hvilket skjermkort enda. Ergo trengte jeg et kabinett som kunne ta flere størrelser.
Jeg visste også at jeg var på et stramt budsjett (ca 10.000), så bruktmarkedet var et alternativ for alle komponentene. Siden et brukt skjermkort gjerne barberer av et par tusenlapper av nypris.
Ser man på utvalget av brukte skjermkort her i Norge, finnes det flere gode alternativer fra forrige generasjons Radeon. For eksempel 7800 XT eller den eldre 6800 XT. Begge med 16 GB VRAM.
Jeg ville også ha en maskin som var så stillegående som mulig. Det betyr at jeg måtte se etter skjermkort med lavt strømforbruk (under 200 W), som helst lar seg undervolte, eller funker godt når de strømbegrenses (power limit). Med minst mulig tap i ytelse.
Grunnen til at jeg nevner skjermkortet allerede nå, er at det er helt avgjørende at det får plass i kabinettet.
Fra start var det et hav av mulige ITX-kabinetter jeg vurderte til dette bygget, men to med skandinavisk, minimalistisk design stakk seg tidlig fram.
Begge solide alternativer fra Fractal Design, Ridge og Terra.
Fractal Design Terra
Terra har vært ute i noen år nå, og jeg husker første gang jeg så lanseringsvideoen. Fractal sitt markedsmateriell og pressebilder selger meg virkelig på den elegante, minimalistiske drømmen. Selv om vi alle vet at faktiske kontor ser mye mer kaotiske ut, for ingen har det vel så ryddig?
Jeg ELSKER kombinasjonen av tre-detaljer og grønn aluminium.
Fractals pressebilder selger den uoppnåelige drømmen for kontoret og mancaven. I virkeligheten er det kabler, støv, tomme ølbokser og rot over alt.
Dette er sååå nydelig, ikke rart den er populær! | foto: Fractal Design
Terra var ett av kabinettene jeg vurderte. Den grønne, med CNC frest aluminium. Detaljene i tre løfter den, og det er definitivt noe jeg gjerne skulle hatt til stue-PC-en.
Terra koster rundt 2200 NOK her i Norge, internasjonalt selges den for rundt $200 og rundt €170.
Terra bruker modellen flere andre gjør, med en sentral ryggrad i kabinettet du kan flytte avhengig av hvor stor GPU og CPU kjøler du bruker. Bruker du en tynn CPU kjøler får du mer plass til GPU.
Terra GPU Specs | kredit Fractal
Og jeg så et par dukke opp brukt her i Norge til omtrent halve prisen. Et knallbra alternativ, men jeg rakk ikke kjøpe dette før det ble solgt.
NCASE, DanCase, FormD og andre high end-alternativer
Vi har også flere gode alternativer fra Ncase, Dancase, FormD og disse high end-produsentene som lager ITX-kabinetter begrenset opplag. (Kred til Optimum på YouTube for den glimrende dekningen av maskinvare og ITX-kabinetter.)
Selv om jeg gjerne skulle hatt et hvilket som helst av disse kabinettene stående i stua som en DIY Steam Machine, har de ofte begrenset tilgjengelighet i Norge og er ofte veldig dyre.
Ncase M-serien, svevende over pulten | foto: Ncase
Prismessig havner de et hakk over Ridge, i noen tilfeller rundt 20-30 % høyere.
Et annet kabinett jeg kom på, var Loque Ghost, men de la ned produksjonen og driften for en stund siden, og disse kabinettene fås ikke nye lenger.
Fractal Ridge
Nok en banger fra svenskene i Fractal Design, Ridge.
Dette elegante ITX-kabinettet virker genialt, med flere avdelinger inni. Det er bygget opp på en annen måte, og blir derfor mye tynnere men dypere enn pultkabinettene som DAN Case, FormD, Terra og så videre.
Ridge er laget for å ligne et “mediemøbel” (noen som husker det ordet?). Før hadde man jo forsterkere, og CD-spillere stående i stua, mens dette skjuler en kraftig hjemmebygd PC.
Personlig synes jeg dette ser bedre ut enn Xbox Series X og S og en PS5. Jeg digger virkelig utseendet, det er elegant og pent.
På papiret, og om jeg hadde kjøpt nytt, ville det åpenbare valget vært Ridge for mitt bygg. Det kan monteres både liggende og stående.
Jeg vet kona ville foretrukket Ridge, heldigvis er hun ikke med på akkurat denne beslutningsprosessen.
Fractal Ridge i svart. Jeg tror et slikt oppsett ville blitt varmt | foto: Fractal Design
Et veldig fint alternativ det også, og det koster rundt 1700 NOK her i Norge. En god del mindre enn de andre alternativene i denne artikkelen.
En vill FormD T1 dukker opp!
Mens jeg vurderte hvilket kabinett jeg skulle gå for, fulgte jeg med på finn.
Så dukket denne annonsen opp.
Denne ble min! AM5, 7600, 1tb lagring, FormD T1 | credit kaytomas.com
En AM5 Ryzen 7600, vannkjølt, 16 GB DDR5, et FormD T1 ITX-kabinett i svart, og uten skjermkort. Alt dette for rundt 6000 NOK.
FormD T1 er et høyt ansett ITX-kabinett, med sine 9,5 liter, helt modulært og veldig romslig når det kommer til skjermkort.
En maskin uten skjermkort passet meg også perfekt, siden det gir meg muligheten til å velge akkurat det skjermkortet som passer mine behov i størrelse, ytelse og strømforbruk.
7600-en, med sine 6 kjerner og 65 watt TDP, er også midt i blinken for akkurat dette bruksområdet. Jeg vil ha en maskin som er så stillegående som mulig, men som er kraftig nok.
I hovedmaskinen min bruker jeg X-versjonen av nettopp denne prosessoren, og min erfaring er at det funker veldig bra selv med strømrestriksjoner - 65 watt eller mindre.
16 GB RAM er litt i underkant, men greit nok for en DIY Steam Machine. En AM5-maskin nr to i huset er også ideelt, for da kan jeg bytte RAM-brikker mellom maskinene i fremtiden. Jeg har allerede RAM jeg vet funker godt med EXPO settings på AM5.
Et ekstra pluss med to AM5-systemer i huset er at jeg kan bytte komponenter, som RAM og CPU senere. Jeg tenker det er lurt å ha to maskiner på AM5, siden AM5 støttes helt til 2029.

Denne brukte annonsen var veldig nær idealet mitt, og den gir rom i budsjettet til et skjermkort til rundt 4000 NOK.
Dette oppsummerer ganske greit følelsene mine da jeg fant annonsen
Hva du bør tenke på når du kjøper brukte PC-deler
Når du kjøper brukte komponenter, kan det gå begge veier.
Du kan være heldig, eller du kan bli plaget med et dårlig kjøp og ikke fungerende maskinvare, selv om du tar alle forholdsregler.
Det er en risiko, og du kjøper uten eller med begrenset garanti. Når det er sagt, vet vi at mange komponenter har lang levetid, og brukte deler er billigere enn nye.
En annen grunn til at vi bygger PC i utgangspunktet, er fordelen med at vi kan fikse noe og bytte komponenter.
Samtidig er det flere ting du må vurdere når du kjøper brukt.
Først er selgeren og hvordan han kommuniserer med deg. Jeg sender alltid melding og prøver å danne meg et bilde av hvem det er og hvordan utstyret er brukt. Hvorfor selger de? Bygde de systemet selv? Hvordan er det blitt brukt?
I denne finn-annonsen visste jeg at AIO-en ville være risikabel å sende mens den satt montert, og jeg vet at pumper kan begynne å svikte når de blir gamle. Jeg spurte om dette, og ingen uvanlig lyd var å høre, ifølge selger.
Skjermkort er en annen sak. Kjøper du skjermkort brukt, er det alltid smart å i hvert fall spørre om coil whine og prøve å forstå hvordan det er brukt. Er det under- eller overklokket? Hva med mining eller compute-pools? Hva slags spill har det kjørt? Og aller viktigst: hvorfor selger selgeren det?
I mitt tilfelle sendte jeg melding til selgeren og spurte om en haug andre ting også: om han hadde bygget systemet selv, om han hadde undervoltet prosessoren, hvor mye AIO-en bråkte i bruk, og hvordan han ville pakke og klargjøre den for frakt, blant annet.
Han svarte og virket ærlig nok, så jeg tok sjansen og bestilte FormD T1’en.
Hva jeg landet på
Så det ble FormD T1! Brukt, under budsjett, og uten skjermkort slik at kan jeg kan bestemme det senere.
På papiret var Ridge det smarteste kjøpet hvis jeg gikk for nytt, men denne annonsen traff nesten alt jeg var ute etter, til en lavere pris enn det ville koste meg å bygge nytt.
Selv om jeg gjorde alt jeg kunne for å sikre meg et godt kjøp, fikk jeg noen overraskelser da pakken kom, disse kommer jeg tilbake til.
Hva skjer nå da? Jo, kjære leser, neste punkt på innkjøpslista er GPU!