Endelig vet vi prisen, den svir
Vi må snakke om Steam Machine.
Nå vet vi endelig prisen, og dette blir ikke billig. Du må ut med hele 1039 euro for basismodellen med 512 GB lagring og uten controller. Denne er foreløpig ikke i salg i Norge, siden vi står utenfor offisielle salgsregioner.
Med gråimport, toll og avgifter lander dette fort på 15.000 kr.
Prisen møter mye motstand på nettet. “Dead on arrival”, “hva holder Valve på med” etc kan leses på SoMe og Reddit, mange mener dette rett og slett er for dyrt.
Håper du står klar for å blåse feriepengene! / Skjermdump: Steam
Valve vil ikke subsidiere boksen
Valve på sin side velger å ikke selge enheten med tap eller subsidiere den. Nettopp fordi de vil at PC skal være en åpen plattform.
Og tenker man over det, er prisen på Steam Machine like dyrt som et selvbygg i dag.
Som alle vet, har prisene på RAM og lagring gått vanvittig opp de siste årene. Egentlig helt siden covid har vi levd under en ny normal der maskinvare er dyrt. Det er ikke gunstig for oss med denne hobbyen, men problemene vi ser i prisen på Steam Machine, er de samme vi møter ellers i samfunnet ved kjøp av all maskinvare.

Faktisk sier Valve-ingeniørene, Yazan Aldehayyat og Pierre-Loup Griffais, til PCGamer at den ene tingen de virkelig vil endre med Steam Machine er å gjøre maskina billigere.
Hvordan Valve tjener penger
Valve skal ha honnør for jobben de gjør med Linux og Proton. Nylig slapp de SteamOS 3.8, og de sier også at de jobber med Nvidia for å få støtte for Nvidia-maskinvare på SteamOS, etter hvert. Dette er bra for oss forbrukere fordi da kan spillere også velge Linux eller SteamOS.
Men hvorfor gjør de en masse jobb med å gjøre spill tilgjengelig for flere forbrukere?
Tenker man over hvor Valve faktisk tjener pengene, gir det mening. Jo flere som tar i bruk Steam, jo enklere blir det å kjøpe spill, jo mer penger tjener Valve. De tar en cut av hver transaksjon som skjer på Steam.
Jeg tror dem når de sier de ikke vil subsidiere prisen, fordi de ikke tror på at sunne økosystemer bygges med subsisterte priser. Spillere vil kanskje bruke Steam uansett hvilken maskinvare de har.
Problemene vi ser i prisen på Steam Machine, er de samme vi får i fanget om vi bygger PC selv. Dette er den nye hverdagen.
Tenker vi videre på jobben som gjøres med SteamOS, er det ikke utenkelig at det vil komme andre maskinvareleverandører på markedet, som leverer sine egne “Steam Machines”, eller maskinvare “powered by SteamOS”.
Noe vi allerede har sett med håndholdte fra Lenovo, med deres Legion Go S. Da ville det kanskje vært urettferdig at Valve solgte en subsidiert boks?
Bygg heller med det du allerede har
Så mitt tips til alle dere der ute, i stedet for å irritere dere over at Steam Machine er dyr, sjekk heller om du kan bygge din egen stuemaskin. Med maskinvare du allerede har, eller nye og brukte komponenter.
Kanskje kan dere begynne å lefle med SteamOS, eller en spillvennlig Linux-distro som Bazzite eller CachyOS.
Jeg tror neste konsollgenerasjon, PS6 og Xbox Project Helix, også vil være preget av den samme komponentprisen. Med mindre AI-bobla har sprukket når de produseres og lanseres. Dette er rett og slett den nye hverdagen vi som digger maskinvare må leve med.
Fordelen med Sony og Microsoft, sett fra et forbrukerperspektiv, er at de ikke har noen kvaler med å låse oss inne i deres økosystem. Dermed kan de subsidiere sine bokser.
Å låse oss inne er tvert i mot noe de ønsker, og vi ser tegn på at eksklusive titler blir et tydeligere fokus fremover og med neste konsollgenerasjon. For både Sony og Microsoft.
For min del er det mye gøyere å heller bygge min egen stuevennlige boks uansett. Puh! Da slipper jeg heldigvis å bruke 15.000 av feriepengene på en Steam Machine.